Första natten

Nu har jag sovit första natten i mitt rum och det har gått så bra, skön säng så det är toppen. Sov som en liten gris till kl 07.50, men det var för tidigt att gå upp så jag somnade om en stund till. Har precis ätit frukost och nu ska jag yoga en stund innan jag o Emelie ska iväg till IKEA.

Flyttdag!

Imorse gick jag upp 06.30 för att hinna packa det sista och städa iordning före bussen till Jkg som gick kl 8.00. Väl framme hämtade jag min cykel hos Sofie (där den fick bo inatt, vågar inte ha den ute på stan även om den är låst med dubbla lås) och cyklade sedan bort till gymmet. Dags för min första klass! Jag gästinstuerade Bodystep för 7 (av 15 möjliga) pigga deltagare vilket var en bra uppslutning, med tanke på att det var lördag morgon och dessutom brukar inte klasserna vara fulla (det är nya ägare som jobbar stenhårt med att få igång gruppträningen efter att förra ägarna körde stället i botten). Jag var lite nervös före, men det släppte snabbt. De flesta av deltagarna hade inte testat step förut, men det funkade iallafall! Jag blev dock riktigt trött, dels för att jag fick instruera tokmycket, dels för att det var morgon, dels för att jag inte har kört ordentlig kondition sedan jag flyttade och dels för att det var fruktansvärt varmt i salen! Men ändå, trots allt det, så var det riktigt roligt att köra! Love it!

Efter passet hoppade jag snabbt i duschen, klädde mig och började cykla mot Stadsparken där jag numera ska bo. Ja, alltså inte mitt i parken så klart, men i ett hus precis bredvid. För dig som inte har varit här nere kan jag tala om att det är fruktansvärt backigt. I solen, men jeans och blus, fick jag därför hoppa av och leda cykeln. Jag eftersvettades nå grymt och var helt tömd i kroppen efter passet (mackan o bananen jag åt hade inte hunnit ut i systemet än) vilket resulterade i att jag var mer eller mindre knäckt när jag kom fram. Pust o stön. Den backen upp till huset, som säkert hur mkt som helst, blir bra vardagsmotion. På gården stod min nya hyresvärdinna och mötte mig. Så trevligt! Hon visade mig mitt rum, kök, toa och allt annat som hör till. Sedan kom min faster med min packning och vi bar snabbt in allt och sedan for vi och storhandlade, så nu är frys och kyl full med mat. Jag blev rätt knäckt mitt i handlingen och fick världens huvudvärk, kroppens sätt att straffa mig för att jag ätit för dåligt efter träningen skulle jag tro. Kokade genast tortellini med tomatsås till sen lunch och började sedan packa upp allt. Nu, lite mer än två timmar senare, är jag klar! Och har skrivit en låååång lista vad jag måste handla på IKEA. Mest småsaker så klart, men sånt som är nödvändigt. Huset och rummet jag bor i är fint och mysigt och jag kommer att trivas bra, känns det som nu i alla fall. Hyresvärdinnan är så trevlig och snäll, så allt känns jättebra!

Ljust och fint är det! Planerar att köpa lådor till bokhyllan så jag kan sortera mina smågrejer. Även några dokumentsamlare till papper och sådant. Jag har alltid velat ha djupa fönster som man kan sitta i, och nu har jag det!

En garderob och en byrå plus två stora lådor under sängen, alla kläder ryms gott och väl!

Rummet är fyrkantigt och det är rätt mycket plats på golvet, luftigt och fint. En matta ska dock inhandlas så att det blir lite mysigare!

Nu ska jag vila och förmodligen även laga middag, sedan ska jag iväg till Emelie en sväng ikväll där det är lite fest ikväll. Dock blir det väldigt lugnt och tidigt för mig då jag känner mig rejält trött.

Dagens planer

Nu är vi färdiga med vår gruppuppgift och jag har även gjort klart den individuella, vilket innebär att jag är ledig från skolarbete i helgen. Så skönt! Dagens planer består av att packa och lasta inför flytten imorgon, sedan hoppas jag att jag och min faster har tid att sy upp mina byxor - var och shoppade igår och köpte ett par extra kostymbyxor samt en vanlig vit skjorta. Känns som att en uppsättning kläder, som vi köper av skolan, är lite väl magert! Ska dock bli roligt när kostymen kommer på måndag, då planerar jag att köpa en kjol till. Dock vill jag först ha kavajen så att jag ser att över- och underdel passar ihop. Tror att det blir en rätt tidig kväll med tanke på min  tidiga morgon....

Tidig morgon

Mitt mission idag var att få med mig cykeln in till Jönköping. En sträcka på ca 4 mil. Först tänkte jag cykla in den, men insåg att det var liite väl långt och liite väl backigt. Så jag frågade på bussen igår om de tar cyklar - "ja det gör vi, i mån av plats. Kan inte lova att den får åka med". Jahapp. Nu gäller det att vara smart och åka när det är lite folk på bussen, då kanske den ryms! Problemet är bara att jag endast åkt buss några gånger mellan Gränna och Jönköping och inte direkt har koll på när det är hög beläggning... Jag ska träffa mina klasskamrater på skolan kl åtta och det är ju troligt att bussen som går vi sju är full, då alla ska in till skola och jobb. Således gick jag upp 05.30 för att ta bussen som gick 06.20! Blev jag nekad den bussar var planen att ta nästa.

Bussen kommer, jag drar mitt kort och frågar snällt chauffören - var kan jag sätta cykeln? Svaret blev i bagageutrymmet där han snällt hjälpte mig att lasta in den. Inga problem! Så nu har jag min cykel i stan också, helt perfekt! Imorgon går flyttlasset!

Plugg o träning

Efter tre timmars klurande och skrivande blev vi klara med uppgiften som ska in på söndag - skönt! Dessutom tror vi att det blev riktigt bra också :) Jag fick sedan skjuts på Emelies pakethållare till gymmet där jag testade på core och Bodypump, så skönt att träna! Coren var en blandning med bollar och hantlar och var rätt bra, kommer defenitivt ha träningsvärk imorgon. Bodypumpen var bra, men jag saknade teknikinstruktioner och pepp från instruktören. Visst, jag behöver det väl inte direkt, men jag tänkte på de andra kunderna... Fast det är klart, en del tycker väl det är skönt när instruktören är mer tyst än pratglad! Jag hade ätit lite dåligt under dagen så jag blev extra trött på pumpen (av fel anledning) men klarade det ändå.  Nu ser jag framemot en varm dusch o en varm säng...!

Vilken dag...?

Idag är det torsdag, eller? Är helt dagvill. Ska bli skönt att flytta till mitt rum på lördag så att jag får lite ordning och reda. Idag är jag uppe med tuppen (eller nästa iallafall!) och ska plugga nu hela förmiddagen innan jag i klasskamraterna ska ses och prata om uppgiften vi har. Vädret verkar idag vara lite mulet, men jag hoppas på att solen tittar fram på eftermiddagen.

Titta!

Tog en kort paus i läsandet och passade på att kila ut i trädgården efter lite plommon. Helt galet hur mycket frukt det är! Likaså av äpplen och päron. Bara att äta tills magen säger ifrån ;)

Det gick inte att ladda upp i full storlek, så klicka på bilden för att se ordentligt!

Galet mycket

Ojoj just nu känns det som att det är galet mycket att göra, men det är väl mest för att jag är ovan! Har ju ett bra tag nu bara haft jobbet att tänka på, nu blir det fler bollar att hålla i rullning. Vi har fått två stycken uppgifter i skolan, en som ska vara klar på söndag och en på måndag. Till den ena ska vi läsa en bok, som dock inte så är tjock, innan vi kan göra uppgiften. Puh! Ikväll ska jag börja med den första, som är en uppgift i Karriärplanering, och sedan ska jag ta mig an boken som faktiskt verkar rätt bra. Imorgon ska vi träffas (det är ett grupparbete) och spåna och diskutera. Alla är taggade och laddade så det ska bli riktigt roligt att komma igång nu!

Sedan så ska jag packa inför flytten på lördag och förhoppningsvis hinna träna lite. På lördag är det som sagt flytt och eventuellt besök hos en kompis på kvällen (beroende på hur långt jag hinner med skolarbetet). På söndag ska vi eventuellt till IKEA, än en gång - beroende på hur det går med skolarbetet. Fullt upp med kul! Självdisciplin är min bästa vän från och med nu ;)

Jag kan också berätta den glada nyheten att jag på lördag ska gästinstruera ett Bodysteppass! SÅÅÅ roligt! Jag har även tre andra pass inplanerade de kommande veckorna. Jippie! Är så glad att jag har fått in en fot!

Man ska inte skriva ett långt inlägg att man har mycket att göra o sen sitta här och slösa tid, så tack och hej för denna gång :)

Dagens middag

Tänkte bara visa vad jag åt till middag idag och genom det kanske inspirera till en middag eller lunch :)

Tortellini med kyckling och vitlök
En halv hackad tomat
Hackad spenat, kokt och kryddad med salt och peppar
(japp du läste rätt, jag åt spenat frivilligt och det var gott!)
En halv hackad avokado
Hyvlade flisor av parmesanost
Lite salt, peppar och chilikrydda.
Mmmmm så gott :)

Första skoldagen

Idag var det alltså dags för dagen D - första skoldagen! Jag vaknade 7.30 efter en natts mindre bra sömn, fram på morgontimmarna sov jag ganska oroligt vilket mest troligt berodde på nervositet, och gjorde mig klar och åt en stadig frukost. 15 min innan bussen skulle gå promenerade jag ner till hållplatsen, en promenad på ca 3 minuter. Typiskt mig, är hellre rejält tidigt än en endaste minut sen.

Redo för första skoldagen!

Bussresan in till Jönköping tog ca en timme då bussen tuffar förbi alla små byar på vägen. Jag började nu känna lite fjärilar i magen, men inte lika många som väntat. Väl framme hann jag med ett besök på Apoteket för inköp av Compeed innan jag travade iväg till skolan. Utanför porten stod en tjej och såg vilse ut. Jag gick fram och ringde på portelefonen, inget svar. Tjejen frågade försiktigt om jag skulle börja på skolan och sedan hälsade vi. En tredje tjej anslöt sig och efter några minuters väntan kom en från skolan ner och öppnade dörren - tydligen var det något fel på portelefonen. Men vad gjorde det? Under den tiden hann vi både presentera och bekanta oss för varandra. Vi var inte först, men nästan. Fler nya ansikten och namn att komma ihåg, jag hade glömt de allra flesta minuten efter vi presenterat oss. När hela gruppen var samlad kom rektor och annan personal från skolan och vi fikade tillsammans med årskurs 2, mycket trevligt. Sedan var det dags för information om skolan och första tiden, vilket var bra men mastigt. Sedan lunch! Det började med att hela gruppen gick åt samma håll, men sedan splittrades vi upp i mindre grupper och det slutade med att jag hamnde tillsammans med fem andra tjejer på en mysig lunchrestaurang där jag åt pasta med BBQ-sås och parmasinka. Mycket gott! Det var en trevlig lunch och vi hann avhandla allehanda ämnen innan vi återvände till skolan för klädprovning.

Skolan har obligatorisk uniform som är kostym med vit skjorta. Tyvärr hade inte alla storlekar hunnit komma hem till idag, men det gick rätt bra ändå. Jag hamnade dock mittemellan två storlekar på både skjorta och kavaj, men det får lösa sig genom att köpa fler skjortor i vanliga butiker samt eventuellt besöka en skräddade för att sy till kavajen lite granna. Och sen behöver byxorna läggas upp en kilometer ungefär, precis som vanligt med mina korta ben. Efter klädprovningen bestämde några av oss för att gå till biblioteket, sagt och gjort. Jag måste säga att det verkligen är roligt att träffa nytt folk, speciellt när alla är så himla trevliga! Alla är dessutom mån om att få nya vänner och lära känna varandra, helt underbart! Första intrycket för mig är att jag passar som handen i handsken i det här gänget, hoppas på att den känslan håller i sig!

Imorgon ska vi spela brännboll och kubb på dagen tillsammans med tvåorna och samtidigt ha picknick! På kvällen blir det kickoff på John Bauer Hotell, ska bli riktigt kul! Det känns riktigt nu när första skoldagen är avklarad. Skolan känns seriös och välorganiserad och mina nya klasskamrater (eller heter det kurskamrater?) verkar väldigt trevliga och snälla.

Sightseeing

Idag har det varit fullt ös! Vi började dagen med att fara till återvinningen och samtidigt kolla var mitt paket med bussgods kommer landa, sedan tog vi en kort promenad och handlade lite, tittade på busshållsplatsen och åt en chokladbit på "Grännas chokladmakeri och café" som verkar vara rätt nytt - dock mycket fint! Jag bor ju i Gränna hos min faster en vecka nu, tills jag får mitt rum. Vi gjorde lunch som vi åt ute under päronträdet och sedan följde jag min faster till bussen, en promenad på ca 2,7 km. Härligt i det fina vädret! Jag hade med mig cykeln och tog sedan en liten sightseeing runt Gränna innan jag for och inhandlade lite mat. Resten av eftermiddagen har jag spenderat i en polkagrisrandig solstol (vad annars i polkagrisens födelseort?) och nu ska jag strax göra middag, goda rester från igår blir det.

"Min nya" cykel! Rullar på bra trots att den är väääldigt gammal, vet inte exakt hur länge faster har haft den men det är då ett bra tag i alla fall! Perfekt att ha släktingar omkring sig som man kan få låna saker av :)

Det är otroligt hur naturen är annorlunda här nere jämför med hemma i Norrland! Tänk dig lummiga sluttningar, lövträd, böljande fält och det bästa av allt - fruktträd! Just nu är plommon och äpplen mogna och runt träden ligger fullt med frukt, bara att plocka upp och äta! Plommona är riktiga goda och söta, små och lila är dom. Gränna är en otroligt vacker stad med gamla hus, kullerstenar, vacker kyrka, små trånga gator - en idyll! Helt klart värt ett besök om man åker förbi!

Framme!

Min morgon började tidigt, 8.10 gick flyget ner till Sthlm. Avskedet blev tårfyllt, som väntat, men gick bra i alla fall. Jag sov större delen av resan ner och landade på Arlanda strax före tio. Tog då tåget in till Centralstation och tröck in mina väskor i ett skåp (fick faktiskt inte betala övervikt för väskorna på flyget trots att vågen passerade 20 kilos strecket!). Sedan mötte jag upp en vän som kommit upp till Sthlm för att träffas. Han ville till en outdoor butik som ligger rätt nära Centralstationen, så vi började gå. Och gick. Och gick. Hm, sa min vän, bakom nästa hörn är den nog. Efter ca 45 min promenad då vi sett både Stadion, Valhallavägen och Engelbrektskyrka kom vi äntligen fram! Som tur var hittade han vad han sökte i butiken och vi gick sedan åter till Hötorget, vilket tog mindre än 10 min. Sååå vi gick alltså 35 min "i onödan" för att hitta butiken. Men det gör ingenting, för vi hade riktigt trevlig! Vi åt lunch i Kungshallen där de är massor med små matställen i en cirkel och i mitten kan man sitta och äta, alltså kan samma sällskap äta olika rätter och ändå sitta tillsammans. Smart! Vi åt båda libanesiskt som var riktigt gott! Sedan tog vi en tur på Åhléns med mera innan vi gick tillbaka till Centralstationen för att ta varsitt tåg.

Jag hann knappt sätta mig på tåget innan åksjukan slog till, hejdå god lunch. Fy! Jag hade planerat att surfa och se film de tre timmarna som tågresan tar, men det slutade men att jag sov igenom hela. I Nässjö bytte jag tåg och åkte sista halvtimmen till Jönköping. På stationen mötte min faster mig och vi for på en liten sightseeing och kollade på huset där jag ska hyra mitt rum (dock endast från utsidan då detta var ett spontant infall). Huset ligger i ett riktigt mysigt område, på toppen av en backe. Vi for sedan hem till faster och lagade go middag (köttfärsbiffar med örter och hemodlad potatis, efterrätt blev äpplen i ugn täckta med kokos, valnötter o annat gott). Nu är jag helt slut och det ska bli riktigt skönt att få krypa ner. Planerar en rätt lååång sovmorgon imorgon, känns som att det är på sin plats!

Sista dagen

Idag är det sista dagen hemma innan flytten. Helt overkligt! Känslorna är många och väldigt blandade. Jag ska idag packa och fixa det sista och ikväll är det "avskedsmiddag" hos mamma. Men som min syster sa - "Du ska inte emigrera!" Och det är i och för sig sant. Det går förhållandevis snabbt att ta sig till och från Jönköping, så hem kommer jag ibland!

Bussgods

Idag har jag skickat iväg 20 kg tillhörigheter packade i Ricards hockeytrunk - perfekt att packa i! Det är riktigt billigt att skicka med Bussgods, tycker jag. 20 kg kostade 349 kr. Sen beror det så klart på hur långt man skickar paketet vad det kostar.

Efter lunch var jag på triggerpunktsmassage, riktigt skönt! Jag hade ett presentkort jag fått av min chef som jag passade på att använda innan jag flyttar. På tal om jobb, ikväll kör jag mitt sista pass på Step In före flytten..! Bodypump blir det och jag ska teama med en kollega. Ska bli riktigt kul!

Avskedsfika

I tisdags var mina vänner här och fikade. Mycket trevligt! Jag bakade en tårta och en kaka. Lovade att ge er recepten om det blev tummen upp och det blev det!

Receptet till denna supergoda tårta med chokladbottnar, citronkräm
och jordgubbsmos finns här

Bärkakan är ett recept från min mamma och bären kan bytas ut mot
lite vad som helst - rabarber, äpplen, osv.

Vispa 2 ägg och 2 dl socker vitt och pösigt
Blanda 2 dl mjöl och 1/4 dl vetekli (eller annan kli), 1 tsk bakpulver,
1 tsk vaniljsocker. Blanda mjölblandningen med ägg- och sockervispet
Smöra och bröa en form (ca 24 cm i diameter)
Häll i smeten
Strö över bär/frukt
Hyvla kallt smör och lägg i ett tunt lager över bären
Strössla över pärlsocker
Grädda mitt i nedre delen av ugnen ca 20 min eller tills kakan är brun ovanpå
och torr när du sticker den

The one for me

Tonight, out on the street out in the moonlight
And dammit this feels too right
It´s just like Déjà Vu
Me standin' here with you
So I´ll be holdin`my own breath
Could this be the end?
Is it that moment when
I find the one that I'll spend forever with?

Fullt ös

Morgonen började tidigt (tycker jag iaf) kl 8.00. Upp, åt frukost och sprang runt som en skållad råtta (skojar inte!) i lägenheten och fixade lite av det mesta  - tvätt, disk, plockade undan, med mera.... Klockan 9.00 kom mamma och syster och plockade upp mig och vi for iväg för att öva på systers nya steppass. Gick rätt bra, fick dock ont i benen efter ca 40 min (inte så konstigt när jag har kört Bodystep två dagar i rad...) och vilade sista minuterna. Efter det åkte jag på stan och express handlade, innan syster  x 2 plus mamma kom för att fika. Vi kollade på semesterbilder och åt supergoda hälsomuffins.

Eftermiddagen har gått i fikats-tecken då jag har bakat en tårtbotten till imorgon (då kommer släkten o fikar) samt lagt ihop tårtan till ikväll (då mina vänner kommer och fikar) samt bakat en kaka till ikväll. Blir det tummen upp för fikat så kommer recept imorgon ;) Som alltid när man har bakat är det ett berg av disk som ska tas om hand, vilket jag planerar att göra nu innan jag gör mig ordning för kvällen som börjar med middag och svärmor.

Åh så härligt!

Är just hemkommen från Bodysteppasset och känslan är helt underbar! Ricard frågade varför jag är så speedad och det finns bara ett svar - adrenalin! Det är verkligen en av de bästa med att träna - känslan efteråt  när hela kroppen är helt slut och man har verkligen anstängt sig till det yttersta. Härligt! Nu blir det en varm o go dusch o sen sova gott hela natten lång!

Ibland känns det som att man bara flyger fram och
är helt oövervinnerlig - vilken känsla!

Ny vecka

Så har en ny vecka börjat, min sista vecka hemma i Boden före jag flyttar söderut...! Idag ska jag hinna med en hel del roligt, har jag tänkt. Jag har precis varit barnvakt till Ricards småsyskon och snart ska jag iväg på massage till min favorit massör Erika. Sedan ska jag till Arbetsförmedlingen och anmäla mig arbetslös, vilket jag faktiskt nu är för första gången i mitt liv. Eller mittemellan två sysselsättningar kan man väl säga. Sen blir det att handla lite och baka! Ska göra en underbar (hoppas jag!) sommartårta - kan avslöja att den innehåller både choklad och jordgubbar...! Idag kommer även min storasyster upp, ska bli kul att träffa henne! Kvällen kommer sedan att avslutas med ett Activiopass Bodystep på Step In som jag ska köra för en sjuk kollega.

Igår vickade jag på Bodystep och det var såå kul! Jag hade inte räknat med att köra några fler Bodysteppass i Boden innan flytten, vilken bonus! Så klart är det alltid tråkigt när kollegor är sjuka och behöver hjälp, men jag är glad att jag kan ställa upp eftersom jag så gärna kör! Otroligt tungt och svettigt var det igår också. Många deltagare också vilket gjorde att det blev ett härligt drag på passet!

Semester - dag fem - fredag

På fredagen kör vi uppåt mot Lycksele och det är riktigt kallt, ungefär 14 plusgrader. För första gången tar jag på mig regnkläderna, som skydd mot kylan. Efter några timmar och många mil stannar vi för lunch i Lycksele innan vi fortsätter mot Glommersträsk, Abborrträsk och sedan mot Piteå. Det är mycket renar på och lite trafik. Vi stannar i Piteå och äter middag hos Ricards pappa, där vi även lämnar den hoj som Ricard har kört och tar med oss vår bil hem (bra att man kan byt-låna!). Ricard kör så klart sin hoj hem och jag kör bilen. Det är nästan så att jag lutar lite i kurvorna... :)

Så här otroligt vackert kan det vara att köra hoj i Sverige!

Semester - dag fyra - torsdag

När vi lämnade Ö-vik så körde vi upp till Själevad för att titta på den otroligt vackra kyrkan som syns ända från E4:an. Utsidan är otroligt vacker, tyvärr var inte insidan lika vacker. Eller ja, den var vacker så klart! Men lite för prålig för min smak. Vi körde sedan vidare ut mot Höga kusten och utforskade massor med små byar. Vi tog oss ända ut till Norrfällsviken där vi åt lunch på en fiskrestaurang. Sol och moln och ganska blåsigt, men annars fint. Riktigt små och kurviga vägar, perfekt övning för mig! När vi var ca tre mil från Höga kusten bron började min tank-lampa lysa. Hjälp! Ricard bannade mig, han hade påmint mig tre gånger att kolla tripp-mätaren - vilket jag inte gjort. Jag skulle göra det så fort vi stannade, men då hade jag redan glömt bort det. Jag höll alla tummar och hoppades på att soppan skulle räcka. Vi körde och körde. Lampan blinkade och blinkade. Vi såg Höga kusten bron och fortsatte med sikte på den, eftersom vi vet att det finns en mack där. Vi tankade nämligen vid den förra året på semestern. Vi kom närmare och närmare, körde upp mot hotellet och tittade oss omkring - VAR ÄR MACKEN?! Ingen mack där! Borta! Jag kände paniken komma. Soppatorsk nästa...? Vi gick in på hotellet och fick informationen att macken är nedlagt. Vi tog en fika och funderade på nästa steg. Det fanns två mackar i närheten, ett par mil bort . Vi chansade på den ena, hoppade upp på hojarna och körde iväg. Jag frikopplade och rullande i alla backar. Vi passerade gamla Höga kusten bron (Sandöbron), den är välvd. På toppen av bron trodde jag att det var kört. Hojen hoppade till. Men det gick bra. Med hjärtat i halsgropen och en lätt hand på gasen körde vi vidare och spanade efter macken som tydligen skulle ligga precis efter bron. Vi ser då en mack. Som är nedlagd. Var det den tjejen på hotellet menade...?! Hjärtat bakande i takt med tank-lampans ilskna blinkade. Vi kör runt en kurva och där, där står den! En mack! Jag klarade det! Vi tankar och mätaren visar att jag hade drygt en liter soppa kvar. Puh. Efter de mest spännande milen i mitt liv är vi åter på banan och fortsätter, nu upp mot Sollefteå. Vi kör en Riksväg som är lagom stor, lagom mycket trafik och lagom kurvig. I Sollefteå stannar vi och äter pasta till middag på en restaurang, mycket gott! Vi funderar på att köra upp till Junsele och sova där på campingen, men de stänger redan klockan sex så det blev för kort om tid. Vi hyr istället en stuga i Sollefteå på en mycket mysig camping. Regntunga moln även denna kväll, därför inget tältande. På kvällen spelar vi minigolf och jag förlorar stort.

Lite Höga kusten inspirerat!

Semester - dag tre - onsdag

Vi ville se lite natur och utforska småvägar, så vi svängde in i landet denna dag. Först besökte vi Olofsfors bruk och sedan Tallbergsbroarna, som båda var kul att se. Vi hade två kartor, som vi upptäckte inte stämde med varandra, vilket ledde till att vi körde fel - en bra bit. Bara att vända och köra tillbaka. Lunch lagade vi denna dag på gasolköket (och märk väl att det var ett gasolkök, inte ett spritkök. Varenda gång jag har sagt spritkök har Ricard rättat mig) och det blev Bullens varmkorv i bröd med stekt burk-potatis. Gott! Sol och lite moln denna dag och tyvärr en hel del vind. Men inget regn! Efter lunch fortsatte vi längre in i landet längs små fina vägar och vi passerade många små pittoreska byar. Sedan kom helvetet. Det började med vanlig, fin grusväg. Dock finns det aldrig någon grusväg som är fin när man som vi kör hojar med däck anpassade för landsväg - det fungerar bäst med asfalt och ska det vara grus så ska det vara en hårdpackad grusväg med minimal mängd löst grus. Vi körde och körde, hoppades att det skulle komma asfalt - vad händer? Vi hamnar mitt i ett vägarbete där de håller på att lägga ny beläggning på en väg! Jag överdriver inte när jag säger att vi körde grusväg i två till tre timmar. Löst grus, stort grus, smått grus, blött grus, blöt jordväg. Hål och spår. Däremellan grävmaskiner och andra fordon. Så trött jag var i kroppen när vi äntligen nådde asfalt igen! Stel som en pinne. Man ska egentligen slappna av så mycket som möjligt i kroppen när man kör hoj, men på grusväg är det svårt. Speciellt när man är ovan som jag. Hur som helst, nästa stopp blev Örnsköldsvik där vi stannade och tog en fika i en vacker park. Vi besökte turistbyrån för att se var vi ville sova, bara för att upptäcka att närmaste camping låg ca åtta km utanför staden. Hm. Ricard var lite sugen på att gå på restaurang och ta en öl, och när han sa "Jag trodde du tyckte att du var värd en natt på hotell efter alla grusvägar" var jag inte sen att hoppa på det tåget. Vi sov på ett mysig hotell, åt middag på en italiensk restaurang och strosade runt i staden och kikade på det mesta.

Semester - dag två - tisdag

Efter en god natts sömn körde vi ner mot Skellefteå och svängde ut mot kusten, vi valde i första hand de små vägarna så klart. De stora vägarna med tung trafik är ingen höjdare när man kör hoj. Vid en mysig rastplast vid en sjö stannade vi och förmiddagsfikade. Vi fortsatte sedan köra småvägar tills vi svängde ut på E4:an och körde ner till Nordmaling, där vi snurrade runt ett bra tag innan vi tillslut hittade campingen. Vilket faktiskt hade varit lika bra om vi inte hade hittat den. Pga regnet som hängde i luften så hyrde vi stuga igen, och jag måste verkligen säga att det är skillnad på stugor och stugor... Stugan var inte alls speciellt fräsch och servicehusen var inte mycket bättre. Som tur var fanns det två stycken och det ena var lite fräschare än det andra. I ett av köken stank det nå fruktansvärt - jag kom fram till att det var disktrasan. Urk! På kvällen tog vi en öl/ett glas vin och myste, innan vi gick runt området och kikade. Morgonen efter vaknade vi tidigt, packade ihop vårt pick och pack och körde vidare.

Semester - dag ett - måndag

Jag jobbade min sista dag i måndags och när jag slutade vid fyra tiden så kom Ricard och mötte mig och sedan bar det av på semester! Efter påfyllning av bensin och matvaror körde vi E4:an mot Piteå. Vi stannade på rastplatsen i Harrbäcken och stekte palt till middag, mycket gott! Strålande sol och varmt var det också, perfekt väder för att köra hoj. Mätta och belåtna körde vi vidare och svängde av mot Fällfors, över småbyarna där och sedan ut mot kusten och Byske. Det kom en liten skur mellan Fällfors och Byske, men det var så liten att den knappt märktes! Eftersom det låg regn i luften vågade vi inte chansa och sova i tält, utan vi hyrde istället en stuga. Mycket fina stugor i Byske måste jag säga, men det som tog priset och får guldstjärnor i kanten är deras servicehus. Wow! Fräsch, stort, väl genomtänkt och snyggt! Med snyggt menar jag designmässigt snyggt - vita väggar med svartvit konst, stilrena möbler och inredning. Inte allt något du väntar dig finna i ett servicehus på en camping. Vi strosade runt på campingen, som var rätt öde, och tittade på området.

Paltmiddag i Harrbäcken

Byske Havsbad

Hemma!

Hemma igen från semestern, puh! Allt uppackat och tvättmaskinen är redan igång. Nu slänger vi oss i soffan och ser The Island som går på TV ikväll. En stor uppdatering med massor med bilder utlovas imorgon!

Semester!

Om ett par timmar slutar jag, min sista arbetsdag idag, och då blir det semester! Ricard hämtar upp mig och sedan tar vi hojarna styr söderut, var vi hamnar får vi se! Riktigt skönt med semester ska det bli! Vi får se hur mycket jag kommer hinna/orka/vilja/ uppdatera bloggen under semestern, kanske tittar jag in en snabbis här och där medans vi surfar efter ställen att bo på, saker att göra eller för att fylla på kontokortet ;) En riktigt härlig vecka önskar jag er alla, för det tänker jag försöka ha!

Utanför Bureåkyrka på vår minisemester för några veckor sedan

Läsvärt och roligt!

Sedan en tid tillbaka klickar jag dagligen in och läser Alex Schulmans blogg om hur det är att vara nybliven pappa. Detta gör jag inte för att jag egentligen är speciellt intresserad av bebislivet och dessa upp- och nedgångar, utan snarare för att han skriver riktigt bra. Och roligt! Inte alla inlägg så klart, men många. Lagom långa brukar de vara också. Värt en titt om man har en minut eller två över. Idag fick jag ett riktigt gott skratt efter att ha läst inlägget om ett Märkligt möte...

Trafikstockning

Imorse var det trafikstockning på 97:an som går mellan Boden och Luleå. Orsak? Vägarbete.  Ett trafikljus lyste ilsket rött mot oss när vi närmade oss Sunderbyn och vi fick vackert stå och vänta en tio minuter innan vi kunde rulla vidare. Jag såg hur bilister omkring oss varvade, svettades lite och stressad kollade klockan. En del klev ur bilen, tittade sig irriterad omkring och spanade. Jag brukar normalt bli stressad i sådana situationer, men eftersom man ändå inget kan göra så orkade jag idag inte bry mig faktiskt. Självklart pratade jag och Ricard om hur otroligt dålig timing det är av vägverket att göra ett stort arbete första dagen efter semestern då all trafik rullar igen - vilket faktiskt är mer än man tror. I Finland (noterade Ricard när han var där) gör de sådana arbeten på nätter och kvällar när det är betydligt mindre trafik. Kanske något som Vägverket borde ta efter? Men som en vän sa - vägen blir förhoppningsvis bättre! Och det är väl det som är huvudsaken. Även om jag vet att det var måååånga som imorse svor en hel del....
Nu lunch, det blir goda rester från middagen hos mamma i lördags!

Eufori!

Igår körde jag mitt sista Bodystep och corepass på Step In före flytten och det var såå härligt! På sista konditionstoppen jag gav järnet och nådde maxpuls - ni vet när hela kroppen nästan blir kall och man ryser för att det är så jobbigt. En liten stund kan man vara där uppe och känns sig helt odödlig, innan man kommer på hur tugnt det är. Vilken känsla! Jag hoppade på som bara den igår och det har faktiskt gått bra med benen, peppar peppar. Än så länge känns det bra iallafall och jag hoppas att det håller i sig!
Coren gick också bra och det var tungt som vanligt. På Bodystepen var det ganska normalt med folk för en söndag, men på coren var det kanske 1/4 mot för det brukar vara. Men det inte konstigt med tanke på hur härligt väder det var igår!

Sista?!

Nu sitter jag på jobbet och snart slutar jag. Då ska jag iväg och köra vad som kan bli mitt sista Bodystep och Corepass innan flytten, vilken konstig känsla! Det blir verkligen att ge järnet ikväll, hoppas på att kunderna är lika taggade som jag är. Sista Bodypumppasset blir 20 augusti och då teamar jag med Ehlin  - varmt välkomna både då och ikväll!

Så deprimerande

Rubrikerna på söndagens dagstidningar följer ett mönster - "sola NU för på tisdag är det över". Och på tisdag börjar min semester. SUCK! Jag intalar mig själv att vädret inte är allt, men det är trots allt rätt mycket. Men vi ska trotsa regnet. Jag SKA ha semester och jag ska INTE spendera den hemma. Punkt slut. Min semestervecka på 6 dagar har varit en ljuspunkt i flera veckor nu och den släpper jag inte. Även om alla vädrets makter är emot mig! Och det finns ju ett plus med att det regnar - vi kanske inte behöver sova i tält varenda natt... :)

Auktioner - uppdaterad

Hade visst råkat länka lite fel när det gäller de auktioner jag har ute på Tradera för tillfället, kika gärna här nu när länkarna är i ordning!

Nike träningsskor

Vagabond stövletter

Mysig kväll

Efter jobbet åkte jag hem till mamma där jag fick go middag, potatis o grönsaker i ugn samt kyckling i ugn. Till det en sås på något vitt (typ turiskt yoghurt), hackad purjolök, blåbär och kanske nå kryddor..? Mycket gott var det iallafall! Efter middagen promenerade vi en sväng, dryga 2 km om man mäter på Eniro.se. Dock stannade vi och surrade på två ställen med släkt o vänner, så det blev ingen powerwalk direkt. Men mysigt o trevlig i kvällsvärmen!
Eftersom jag ska upp och jobba imorgon blev resten av kvällen lugn och skön, strax väntar kudden...

Ännu en dag i kylan

Så sitter man på jobbet igen, ännu en dag väntar på en våning med FÖR bra luftkonditionering. Problemet brukar oftast vara det motsatta på sommaren, men hos oss är det kallt. Jag lovar. Folk sitter i filtar. Inte så kul mitt sommaren. Efter jobbet ska jag hem till mamma för en bit mat och sedan fixa lite hemma, bland annat börja packa inför flytten.

Igår var det en underbar kväll, vilket väder! Ricard hämtade mig efter jobbet och vi hojade hem, via Gammelstad och Södra Sunderbyn. Vi for ut till färjelägret för att se om det gick någon färja, men vi missade den precis. Vi avslutade sedan kvällen med at köra hem en kompis bil som Ricard har haft hos oss, sedan promenerade vi hem. Gick bra med benhinnorna då det inte var en så lång promenad, bara drygt 2 km.
Trevlig helg!

Övning ger färdighet

Idag vaknade vi, tittade ut och genast grusades morgonens planer. Dimma! Och så fuktigt. Istället för att dra på oss mc-kläderna och fara ut med hojarna packade vi lite inför semestern och fixade hemma. Efter en timme hade dimman lättat och vi kunde fara ut. Planen var att fara ut till flygfältet i Heden för att öva på att svänga och bromsa. Men då vi inte kom i väg i tid så valde vi helikopterfältet bakom Arenan istället, vilket fungerade bra! Jag har övat på att tvärbromsa kontrollera, något som är otroligt viktigt att kunna, samt att kontrollerat svänga snävt. Före dagens övning så har jag bromsat in och knappt haft styrfart genom kurvor och rondeller och då blir det mycket svårare att ta sig runt. Motorcykeln känns instabil och det bli svårare att hålla balansen. Dock går det fortfarande långsamt, men jag lär mig. Övning ger färdighet!

Nu sitter jag på jobbet och här bli jag kvar till 21.00. Sedan kommer Ricard och vi övningskör hem igen. Det är ju lika bra att öva så fort man får chansen!

How cute!

Ett sätt att sätta personlig prägel på den stora dagen:)
Tycker det är riktigt gulligt faktiskt!

Och alla bodypumpare känner väl igen låten...? :)

Godmorgon!

Godmorgon! Åh vilken härlig morgon! Strålande sol och klarblå himmel. Ricard körde med mig till jobbet imorse (hoj så klart) så jag får övningsköra så mycket som möjligt. Riktigt härligt att köra i det här vädret! Sen så är det så klart trist att sitta inne och jobba...men vi har en härlig terass dit man kan fly på rasten :) Längtar till ikväll och det Bodypumppass jag ska köra då, hoppas på många motiverade deltagare även om vädret är strålande. Det ska bli skönt att röra på sig efter att ha suttit stilla åtta timmar.

Kalabaliken i Bender

Efter jobbet körde jag till Piteå där Ricards pappa med familj bor. På semestern ska vi nämnligen köra hans hoj, så vi hämtade den och lämnade vår bil. Hojen är av touring-typ och utrustad med tre packväskor, där jag la mina väska och skor.

Väl hemma skulle Ricard iväg och skruva, jag skulle och handla. Hojen parkerades i garaget, jag lämnades i lägenheten. Bytte kläder och gick sedan för att handla. Blicken söker efter min nyckelknippa då det slår mig - var är nycklarna? Sedan ord som bäst skrivs i sånna här sammanhang med ************************. Grr! Min väska är i hojen som är i garaget som finns bakom en stängd och låst dörr. Och mina nycklar, ja dom är där inne. Ringer Ricard, som så klart inte svarar när han skruvar. Hm! Lämnar ytterdörren olåst, hoppar upp på Ricards cykel (som tur är finns hans cykelnyckel hemma) och hojar bort till svärmor som bor ett par kvarter bort, för att hämta reservnyckel. Tillbaka hem. Nya, och långa, svordomar. Har ju bara nyckeln till huset. inte till garaget...! Låser ytterdörren och hojar igen till svärmor. Dom skrattar, långt och mycket. Lånar deras bil och kör bort till Ricard för att hämta hans nycklar. Klockan är nu 20.45 och Kvantum stänger 21.00. Kör till garaget, tar det jag behöver och kör till Kvantum.Framme 20.56. Handlar. Kör sedan och lämnar åter bilen och glömmer nästa Ricards nyckelknippa på sätet. Kommer dock i håg den sista stund. Hojar hem.

Nu är jag hemma igen, lite lätt svettig och tänker att ordspråket stämmer så väl - det man inte har i huvudet får man ha i benen. Ett annat ord är kalabalik - som har betydelsen "förvirrig" eller "stor oreda", som förövrigt är ett låneord från turkiskan. Förresten, har du hört talas om Kalabaliken i Bender? Ett stycke svensk historia om du vill läsa.

God natt.

Någon som har koll på STF?

Nu när vi ska iväg och campa funderar jag på om det är värt att bli medlem hos STF - Svenska Turistföreningen. Då får man billigare boende på många orter, turistbroschyrer med mera. Det gäller ju i hela Sverige så det kan ju vara bra att ha även senare. Någon som har koll på om det är bra - något att ha? Någon som har besökt ett vandrarhem/stugby som ägs av SFT och har en uppfattning?

Fem dagar!

Efter mitt pass idag är det endast fem arbetsdagar till semester - längtar! Synd bara att hösten börja komma, kvällarna blir kallare och kallare och mörkare och mörkare. Hoppas på sol hela nästa vecka (även om det inte ser lovande ut) så att vi slipper frysa allt för mycket under vår resa. Men det kommer bli sååå skönt att vara ledig iallafall!

Så vackert kan det vara vintertid i Lappland

Auktioner

Jag har för närvarande två auktioner ute på Tradera, kika gärna!

Vagabond stövletter

Nike träningsskor

För oss som gillar träning (eller tränar i alla fall!)

Är just hemkommen från ett Bodypump- samt ett Corepass. Sedan ett par månader tillbaka är det rutin att gå direkt till datorn, logga in på Funbeat och registrera dagens träning. Man kan lägga till pass, tid, med mera. Allt som har med träning att göra! Man kan även skriva en kommentar om passet och följa sin träning. Man kan med andra ord hålla bra koll på sin träning, vilket jag tycker är toppen! Man ser direkt hur veckan har gått, om man har tränat så mycket som man vill, hur man har tränat osv. Ett bra verktyg helt enkelt, tycker jag i alla fall! Och så smart att den finns online där diagram och statistik räknas ut automatiskt! Adressen är www.funbeat.se . Ett till plus är ju faktiskt att man kan göra en lista med träningskompisar och se varandras träning och på så sätt inspirera och motivera varandra!

Been there - done that

Vi ska på mc-semester nästa vecka och kommer att köra genom Lappland. Rutten är inte riktigt klar än, men vi ska bland annat upp till Jukkasjärvi och Riksgränsen (om vi inte ändrar oss!) Nedanstående lista hittas på baksidan av en karta över Lappland, alla "måsten" som en turist på besök ska se och göra. Hmmm...

Alla rätt innan vi ens har börjat vår resa...? Måste innebära att vår barndom varit full av kultur
och seder här uppifrån, det är inte illa det!

Punkter

För en planerande människa som mig är det viktigt att ha koll och att veta vad som händer. Det känns därför bra att ha flera händelser i höst att se framemot, händelser som "delar" upp hösten och är små (eller stora!) ljuspunkter!

17 augusti - semester!
22 augusti - jag flyttar
24 augusti - skolan börjar
1 september - jag får mitt rum
11 septemer - Ricard kommer ner!
4 oktober - Nikekonvent med mamma och syster
7 oktober - Catsmusikal och Stockholmsweekend med Ricard
17 decemer - jullov börjar!

Cats!

Vi ska se Cats på Cirkus den 7 november! Can't wait!

Lite nytt

Häromdagen anlände ett paket från H&M och denna gång hade jag endast beställt två plagg som jag även kom  att behålla. Kommer ihåg förra vintern då jag och Ricard tillsammans hade beställt för uppemot två tusen kronor..! Fast mycket var till honom, hans garderob behövde verkligen ett lyft den gången. I år när jag satt och bläddrade igenom katalogen slog det mig att jag inte alls behöver speciellt mycket nya kläder. En annan sak är ju dock vad man vill ha. En sak jag ska investera i denna höst är ett par jeans som är loose fit, det behöver jag faktiskt! Jag använder Ricards just och och det är nog inte så poppis att dra med dom till Jönköping. Men jeans, det får jag söka i affärerna. Sist jag köpte jeans gjorde jag det på Jeansterminalen i Luleå och det var riktigt bra service måste jag säga! Får dock se om jag köper jeans här uppe eller när jag kommer ner utbudet är nog rätt stort där nere. Hur som helst, mina nyförvärv denna gång från H&M blev en t-shirt i organisk bomull (älskar dom två jag redan har) samt en blus som ni ser nedan. Lite lös passform runt magen på denna blus, samt en  dekorativ rosett vid ringningen. Helt klart ett Annelie-plagg!

Thunderstruck!

Idag har vi varit ut till svärföräldrarnas stuga i Sörbyn och hälsat på. Vi blev bjudna på grillad regnbåge (regnbågslax alltså) till lunch och det var super gott! Lekte en hel del med barnen innan åskan kom. Och vilken åska! Det höll på i en och en halvtimme och hade inte slutat när vi rullade hemåt igen. Det finns en järnvägsövergång innan man tar sig ut på stor-vägen och när vi kom dit stod det sex-sju bilar i kö. Vad var detta? Ricard har aldrig varit med om att ett tåg har passerat den övergången. Vi väntade en tio minuter och ingenting hände. Teorin var att blixten slagit ut något som har fått bommarna att gå ner, vilket verkade stämma. Vi pratade lite med de andra bilisterna och tydligen hade bommarna varit nere i två timmar...! Som tur var rullade Banverkets bil upp just när vi tänkte vända om och fara till stugan igen. Och tur var väl det, för två timmar senare skulle vi på kalas