Semester - dag fyra - torsdag

När vi lämnade Ö-vik så körde vi upp till Själevad för att titta på den otroligt vackra kyrkan som syns ända från E4:an. Utsidan är otroligt vacker, tyvärr var inte insidan lika vacker. Eller ja, den var vacker så klart! Men lite för prålig för min smak. Vi körde sedan vidare ut mot Höga kusten och utforskade massor med små byar. Vi tog oss ända ut till Norrfällsviken där vi åt lunch på en fiskrestaurang. Sol och moln och ganska blåsigt, men annars fint. Riktigt små och kurviga vägar, perfekt övning för mig! När vi var ca tre mil från Höga kusten bron började min tank-lampa lysa. Hjälp! Ricard bannade mig, han hade påmint mig tre gånger att kolla tripp-mätaren - vilket jag inte gjort. Jag skulle göra det så fort vi stannade, men då hade jag redan glömt bort det. Jag höll alla tummar och hoppades på att soppan skulle räcka. Vi körde och körde. Lampan blinkade och blinkade. Vi såg Höga kusten bron och fortsatte med sikte på den, eftersom vi vet att det finns en mack där. Vi tankade nämligen vid den förra året på semestern. Vi kom närmare och närmare, körde upp mot hotellet och tittade oss omkring - VAR ÄR MACKEN?! Ingen mack där! Borta! Jag kände paniken komma. Soppatorsk nästa...? Vi gick in på hotellet och fick informationen att macken är nedlagt. Vi tog en fika och funderade på nästa steg. Det fanns två mackar i närheten, ett par mil bort . Vi chansade på den ena, hoppade upp på hojarna och körde iväg. Jag frikopplade och rullande i alla backar. Vi passerade gamla Höga kusten bron (Sandöbron), den är välvd. På toppen av bron trodde jag att det var kört. Hojen hoppade till. Men det gick bra. Med hjärtat i halsgropen och en lätt hand på gasen körde vi vidare och spanade efter macken som tydligen skulle ligga precis efter bron. Vi ser då en mack. Som är nedlagd. Var det den tjejen på hotellet menade...?! Hjärtat bakande i takt med tank-lampans ilskna blinkade. Vi kör runt en kurva och där, där står den! En mack! Jag klarade det! Vi tankar och mätaren visar att jag hade drygt en liter soppa kvar. Puh. Efter de mest spännande milen i mitt liv är vi åter på banan och fortsätter, nu upp mot Sollefteå. Vi kör en Riksväg som är lagom stor, lagom mycket trafik och lagom kurvig. I Sollefteå stannar vi och äter pasta till middag på en restaurang, mycket gott! Vi funderar på att köra upp till Junsele och sova där på campingen, men de stänger redan klockan sex så det blev för kort om tid. Vi hyr istället en stuga i Sollefteå på en mycket mysig camping. Regntunga moln även denna kväll, därför inget tältande. På kvällen spelar vi minigolf och jag förlorar stort.



Lite Höga kusten inspirerat!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback