Första skoldagen

Idag var det alltså dags för dagen D - första skoldagen! Jag vaknade 7.30 efter en natts mindre bra sömn, fram på morgontimmarna sov jag ganska oroligt vilket mest troligt berodde på nervositet, och gjorde mig klar och åt en stadig frukost. 15 min innan bussen skulle gå promenerade jag ner till hållplatsen, en promenad på ca 3 minuter. Typiskt mig, är hellre rejält tidigt än en endaste minut sen.

Redo för första skoldagen!

Bussresan in till Jönköping tog ca en timme då bussen tuffar förbi alla små byar på vägen. Jag började nu känna lite fjärilar i magen, men inte lika många som väntat. Väl framme hann jag med ett besök på Apoteket för inköp av Compeed innan jag travade iväg till skolan. Utanför porten stod en tjej och såg vilse ut. Jag gick fram och ringde på portelefonen, inget svar. Tjejen frågade försiktigt om jag skulle börja på skolan och sedan hälsade vi. En tredje tjej anslöt sig och efter några minuters väntan kom en från skolan ner och öppnade dörren - tydligen var det något fel på portelefonen. Men vad gjorde det? Under den tiden hann vi både presentera och bekanta oss för varandra. Vi var inte först, men nästan. Fler nya ansikten och namn att komma ihåg, jag hade glömt de allra flesta minuten efter vi presenterat oss. När hela gruppen var samlad kom rektor och annan personal från skolan och vi fikade tillsammans med årskurs 2, mycket trevligt. Sedan var det dags för information om skolan och första tiden, vilket var bra men mastigt. Sedan lunch! Det började med att hela gruppen gick åt samma håll, men sedan splittrades vi upp i mindre grupper och det slutade med att jag hamnde tillsammans med fem andra tjejer på en mysig lunchrestaurang där jag åt pasta med BBQ-sås och parmasinka. Mycket gott! Det var en trevlig lunch och vi hann avhandla allehanda ämnen innan vi återvände till skolan för klädprovning.


Skolan har obligatorisk uniform som är kostym med vit skjorta. Tyvärr hade inte alla storlekar hunnit komma hem till idag, men det gick rätt bra ändå. Jag hamnade dock mittemellan två storlekar på både skjorta och kavaj, men det får lösa sig genom att köpa fler skjortor i vanliga butiker samt eventuellt besöka en skräddade för att sy till kavajen lite granna. Och sen behöver byxorna läggas upp en kilometer ungefär, precis som vanligt med mina korta ben. Efter klädprovningen bestämde några av oss för att gå till biblioteket, sagt och gjort. Jag måste säga att det verkligen är roligt att träffa nytt folk, speciellt när alla är så himla trevliga! Alla är dessutom mån om att få nya vänner och lära känna varandra, helt underbart! Första intrycket för mig är att jag passar som handen i handsken i det här gänget, hoppas på att den känslan håller i sig!

Imorgon ska vi spela brännboll och kubb på dagen tillsammans med tvåorna och samtidigt ha picknick! På kvällen blir det kickoff på John Bauer Hotell, ska bli riktigt kul! Det känns riktigt nu när första skoldagen är avklarad. Skolan känns seriös och välorganiserad och mina nya klasskamrater (eller heter det kurskamrater?) verkar väldigt trevliga och snälla.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Låter som en bra start på skolan :-)! Vad skönt! Jobbigt dock att du hamnade mellan två storlekar på kläderna.

2009-08-24 @ 21:06:17
URL: http://lillavaochjag.blogspot.com
Postat av: Madde

Kanonstart låter det som vad nice. Jag visste inte att det fanns skolor med obligatoriska kläder men det låter väl bra på ett sätt men kläderna gör väl personligheten lite tycker jag men jag förstår ju syftet. Nu ska jag skynda mig till jobbet ser jag!!!

Vi hörs!!

2009-08-25 @ 06:45:38
Postat av: Annelie K

Vad härlig start du har fått! Skönt med uniform så man inte behöver fundera över dagens outfit =)

2009-08-27 @ 08:34:32
URL: http://www.metrobloggen.se/combattjejen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback