Avskedsfika

I tisdags var mina vänner här och fikade. Mycket trevligt! Jag bakade en tårta och en kaka. Lovade att ge er recepten om det blev tummen upp och det blev det!


Receptet till denna supergoda tårta med chokladbottnar, citronkräm
och jordgubbsmos finns här



Bärkakan är ett recept från min mamma och bären kan bytas ut mot
lite vad som helst - rabarber, äpplen, osv.

Vispa 2 ägg och 2 dl socker vitt och pösigt
Blanda 2 dl mjöl och 1/4 dl vetekli (eller annan kli), 1 tsk bakpulver,
1 tsk vaniljsocker. Blanda mjölblandningen med ägg- och sockervispet
Smöra och bröa en form (ca 24 cm i diameter)
Häll i smeten
Strö över bär/frukt
Hyvla kallt smör och lägg i ett tunt lager över bären
Strössla över pärlsocker
Grädda mitt i nedre delen av ugnen ca 20 min eller tills kakan är brun ovanpå
och torr när du sticker den


Kommentarer
Postat av: Madde

Ja det var riktigt gott fika o vilken tårta den ska jag absolut göra!! Nu vart jag sugen på tårta oxxå!!!

2009-08-21 @ 09:29:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback