Semester - dag tre - onsdag

Vi ville se lite natur och utforska småvägar, så vi svängde in i landet denna dag. Först besökte vi Olofsfors bruk och sedan Tallbergsbroarna, som båda var kul att se. Vi hade två kartor, som vi upptäckte inte stämde med varandra, vilket ledde till att vi körde fel - en bra bit. Bara att vända och köra tillbaka. Lunch lagade vi denna dag på gasolköket (och märk väl att det var ett gasolkök, inte ett spritkök. Varenda gång jag har sagt spritkök har Ricard rättat mig) och det blev Bullens varmkorv i bröd med stekt burk-potatis. Gott! Sol och lite moln denna dag och tyvärr en hel del vind. Men inget regn! Efter lunch fortsatte vi längre in i landet längs små fina vägar och vi passerade många små pittoreska byar. Sedan kom helvetet. Det började med vanlig, fin grusväg. Dock finns det aldrig någon grusväg som är fin när man som vi kör hojar med däck anpassade för landsväg - det fungerar bäst med asfalt och ska det vara grus så ska det vara en hårdpackad grusväg med minimal mängd löst grus. Vi körde och körde, hoppades att det skulle komma asfalt - vad händer? Vi hamnar mitt i ett vägarbete där de håller på att lägga ny beläggning på en väg! Jag överdriver inte när jag säger att vi körde grusväg i två till tre timmar. Löst grus, stort grus, smått grus, blött grus, blöt jordväg. Hål och spår. Däremellan grävmaskiner och andra fordon. Så trött jag var i kroppen när vi äntligen nådde asfalt igen! Stel som en pinne. Man ska egentligen slappna av så mycket som möjligt i kroppen när man kör hoj, men på grusväg är det svårt. Speciellt när man är ovan som jag. Hur som helst, nästa stopp blev Örnsköldsvik där vi stannade och tog en fika i en vacker park. Vi besökte turistbyrån för att se var vi ville sova, bara för att upptäcka att närmaste camping låg ca åtta km utanför staden. Hm. Ricard var lite sugen på att gå på restaurang och ta en öl, och när han sa "Jag trodde du tyckte att du var värd en natt på hotell efter alla grusvägar" var jag inte sen att hoppa på det tåget. Vi sov på ett mysig hotell, åt middag på en italiensk restaurang och strosade runt i staden och kikade på det mesta.








Kommentarer
Postat av: LottaN

Vilken kanonbild på dig! Kram Ma

2009-08-16 @ 15:47:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback