Personlig tränare

Jag har en tid känt att min motivation för att träna själv har sviktat, helt på grund av skadan i ryggen och problemet med benhinnorna. Jag älskar att köra mina pass och det är riktiga energikickar och jag sörjer att inte kunna köra på som förr, då jag kunde hoppa och studsa hur mycket jag ville, lasta tunga vikter och träna hårt. Jag kände helt enkelt att jag ville ha lite vägledning och stöd, helst av någon som inte känner mig utan som kan se min träning och liv från en utomståendes perspektiv - då kom jag på idén att kontakta en Personlig tränare på nätet, även kallad Online PT. Då jag inte heller känner att jag har tid att ständigt boka in träffar med Personlig tränare på plats på ett gym kändes detta som ett klockrent alternativ.

Jag googlade runt, kollade priser, utbildningar med mera och skickade ut en del mail - några var snabba på att svara, andra inte. Valet blev Magnus Pilegård som jag nu kan kalla min PT - häftigt tycker jag! Jag valde honom för att han kändes seriös i första kontakten, verkar ha vettig utbildning och förespråkar ett vettigt tänk. Dessutom använder han funbeat.se för att följa sina klienter, en sida som även jag använder.

Hur gör man då? Hur fungerar personlig träning via nätet, och hur personligt blir det egentligen? Under de kommande veckorna ska jag träna med hjälp av Magnus (självklart vid sidan av mina klasser) och se om jag kan nå mina mål. Det jag bad om hjälp med var att sätta ihop ett styrkepass som jag kan köra som komplement till Bodypump, ett pass som är utformat för att vara skonsamt mot mina skador samt bygga upp mina svagheter. Jag vill även ha funktionella övningar, effektiv träning - en icke-gymråtta som jag själv har inte tålamod att stå i gymmet och lyfta i flera timmar... Även tips kring min träning, kommentarer på hur jag tränar, med mera.

Jag fick börja med att skriva en mindre roman om mig själv, hur jag tränar, hur jag vill träna, samt göra styrke- och konditionstest. Testen bestod av att mäta maxtiden jag kunde stå i Jägarvila, Plankan samt hur många Alternativa chins jag orkade och även ett konditionstest som jag valde att göra på cykel i gymet.

Även om jag själv har jobbat med träning i flera år nu, så kan man faktiskt inte allting och ibland är det skönt att få någon annans åsikter och tips.

I 6-8 veckor kommer  jag och Magnus ha kontakt och han kommer följa min träning. Hoppas på att komma ur den perioden med ny motivation för egen styrketräning och kanske även lite starkare! Kanske kommer även skadan bli mer och mer rehabiliterad under våren (det jobbar jag och min sjukgymnast på) så att jag till hösten kan hoppa o studsa obehindrat igen...man kan ju alltid hoppas!

Kommentarer
Postat av: LottaN

Ska bli jättespännande att följa hur det går! Just det där med "personlig på nätet", kan ju vara intressant! Lycka till!

2010-05-11 @ 10:25:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback