Liten i maten?

Jag äter ganska mycket, helt klart. Rejäla portioner oftast med mycket grönsaker (om det inte är vinter o jag tycker de är för dyra o för dåliga). Äter jag inte var tredje timme blir jag ett galet monster som ingen vill vara i närheten av. That's life! Då jag har ett aktivt liv  med mycket vardagsmotion och dessutom mycket träning och bitvis aktiva arbeten så är det ett måste att äta för att klara av vardagen.

I tre månder har jag nu haft praktik och då ofta ätit lunch på hotellet. Det serveras husmanskost (inte den nyttigaste sorten kanske) men den duger. Där blir det alltid halva tallriken grönt då salladsbuffén är stor och välfylld. Jag har varje dag ätit mina rejäla portioner (lunchen ska väl vara dagens största mål dessutom?) och noterat att mina arbetskamrater äter betydligt mindre. Men visst, vi är alla byggda på olika sätt och har olika förutsättningar - inget konstigt med det.

Igår blev jag därför så full i skratt när chefen, på min sista dag, glatt ropade "Vad roligt att se dig äta ordentligt Annelie!" - oj hoppsan, tänkte jag, nu pikar han mig för att jag äter som en häst - "du brukar ju alltid äta så lite"

Whhaaat?! Var har han varit de senaste månaderna ;) Jag äter ju till o mer större portioner än honom och har alltid gjort det. Men just igår verkade han tycka att jag åt ordentligt och att det var bra. Kanske väldigt intern humor i mitt eget huvud jag vet inte, men rätt roligt var det i alla fall. Så nu innehar jag "rekordet" i vem som kan  äta flest kalvfärsbiffar - 2½ stycken med tillbehör. Inte illa.



Just det här med att äta är det många som inte tänker på i samband med träning. För att orka träna, leva och finnas så behöver vi mat! Helst mat av bra kvalitet, bra mat lagad från grunden och inte så mycket snabbmat. Kom också ihåg att äta direkt efter träning - forskning (läste om det i en tidning här om dagen) visar att återhämtningstiden förkortas rejält om man direkt efter träning äter protein och även kolhydrater. Så kom ihåg det efter nästa pass! Med träning vill vi ju bygga upp kroppen och bli starkare, snabbare eller kanske nå något annat mål och då är maten sååå viktigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback