Att vara instruktör

Jag har fått en fråga i form av en kommentar som jag tänkte svara på här:

Fråga:
Hur skall man gå tillväga ifall man vill bli instruktör? =)
Kan man gå brevid en "riktig utbildad" instruktör och lära sig på de sättet, tips?

Svar:
Som instruktör har du ansvar för att förmedla säker och korrekt träning till dina deltagare och då är det viktigt att ha bra på fötterna och veta vad man pratar om, varför man går övningen som man gör, hur man ska korrigera deltagaren för att minska skaderisken osv och då är utbildning A och O! Det är otroligt viktigt att gå en utbildning som är vettig, det vill säga en utbildning som är genomtänkt så att du får bästa möjliga förutsättning att lära dig hur du instruerar, vad du ska göra och vad du absolut inte ska göra, hur du ska bete dig, hur kroppen fungerar med mera. Jag tycker personligen inte att det är ett bra sätt att "gå bredvid" någon annan instruktör och lära sig på det sättet. Du lär dig då endast den personen sätt att göra saken på, den personen fel och brister (självklart även det den gör bra) och dessutom får du inga papper på att du är utbildad - vilken kan bli problem om du sedan byter till en annan anläggning. Skulle du själv anställa någon som inte har korrekt utbildning, oavsett vilket jobb det gäller? Visst är det så att många är självlärda och det fungerar för en del, men idag när det finns så otroligt stort utbud av bra utbildningar finns det ingen anledning att hoppa över att utbilda sig - det är det viktigaste du gör och det är verkligen en investering i dig själv!

Tips till dig som funderar på att bli instruktör är att först ta reda på om gymmet du är sugen på att jobba hos behöver några instruktörer, kanske kan de då betala din utbildning (som annars kan kosta allt från några tusenlappar till över tio tusen), de kan hjälpa dig att komma igång efter utbildningen (det är superviktigt att komma igång och instruera direkt för att hålla igång kunskaperna) och du kan då få hjälp till vidareutbildning och kontinuerlig feedback som är superviktigt. Dessutom är det som instruktör viktigt att hela tiden hålla sig uppdaterad och igång - går man en utbildning och sedan inte instruerar på några månader så kan det vara svårt att komma igång, speciellt om man är oerfaren och det är ens första utbildning.




Jag och mina två kollegor Ehlin o Frida uppträder på Funky Kids uppvisningen på Saga teatern i Boden

Instruktörsyrket innebär mycket - både bra och mindre bra saker. Var och en får överväga om tiden finns (man lägger ner otroligt mycket tid på att öva öva öva), om motivationen finns - för att kunna ge motivation och inspiration till deltagare måste du själv svämma över av den varan, om intresset för att leda andra finns, om du brinner nog mycket för träningen med mera. För mig överväger de positiva sakerna, annars skulle jag aldrig kunna arbeta med det - glädjen i att motivera andra, glädjen i att få människor att ta ut sig till max, få andra att må bra, sprida energi och gläjde, vara en förebild och en morot för andra - det är helt fantastisk!

Så svar på din fråga: nej, jag tycker inte att man enbart ska lära sig instruera genom att gå bredvid någon annan. Gå istället först en välkänd och välrekommenderad utbildning och ta sedan hjälp av andra instruktörer för att få tips, inspiration och idéer! Själv har jag haft otroligt stor nytta av mina instruktörskollegor (speciellt hemma på mitt förra gym) där det var de som hjälpte till att  "fasa" in mig genom att vi teamade (körde klassser tillsammans) och jag kunde få hjälp och tips. Men man blir aldrig fullärd, verkligen inte, och jag har fortfarande mina svagheter som jag jobbar med - samtidigt som jag har mina styrkor att alltid luta tillbaka mot.

Hoppas du är nöjd med detta svar! :)

Jag vet att flertalet instruktörer läser min blogg, vad har ni för synpunkter och kommentarer till ovanstående fråga? Låt höra!



Hittar man rätt och känner sig trygg och lycklig som instruktör så är det verkligen en energi- och glädjekick utan dess like! Här instruerar jag på Step In i Boden på spinningeventet Spinn för Livet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback