Chins

I fredags var jag med på ett härligt 30 minuters spinningpass och efter det körde jag lite styrke i gymet. Eftersom jag hade kört Bodypump på torsdagskvällen blev det bara fyra övningar i gymet - chins, dips och två magövningar. Sen stretch och efter det 20 minuter i massagestolens medans jag väntade på mamma.

Hur som helst, jag har hela våren tänkt att jag ska bli bättre på chins. Har planerat att träna men bara fått till det en handfull gånger, jag är därför inte speciellt stark i min chins-teknik och klarar inte så många. Step In har en maskin för chins och dips med en platta som, efter inställd vikt, ger hjälp i övningen - man hjälps att tryckas uppåt på chinsen om man som jag inte orkar helt själv. Toppen! Jag kan lova att det är tungt ändå och vilken vikt man väljer är ju helt valfritt. Tanken att börja träna chins kom efter att jag läst ett inlägg från en sjukgymnast i Fitness Magazine som motiverade chinsträning med att "om du ramlar ner i en grop vill du väl kunna ta dig upp?"

Igår berättade jag för Ricard att jag varit och tränat i fredags och att jag körde chins:

Jag: Jag körde chins i fredags! 3 set med 5 reps med 25 kg på maskinen
Ricard: Varför körde du bara fem? Du borde ju köra 3x10. Du vill väl ha uthålliga muskler, inte explosiva?
Jag: Neeej, jag vill ju snabbt kunna ta mig upp ur gropen om jag ramlar ner!
Ricard: Ja? Men vill du bara ha en chans att ta dig upp eller flera?

Good point.



But to be honest - jag har inte funderat så mycket på explosiva eller uthålliga muskler just i chins-träningen, men han har ju så klart en poäng i det han säger - så nästa gång jag tar mig an maskinen så blir det att lägga på mer vikt så jag orkar fler! Om jag skulle ramla ner i en grop så är det ju bra att ha många chanser på sig att komma upp...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback