En halv dag på akuten

Som jag berättat så har jag haft huvudvärk sedan i lördags. Igår hade jag en tid på Vårdcentralen och efter en undersökning blev jag skickad till Medicinakuten på Ryhov. Jisses!

Dit kom jag runt klockan tolv och fick bara vänta 15 minuter innan en sköterska kom och tog EKG, blodtryck med mera. Jag fick sedan ligga och vänta och vänta och  vänta. Jag somnade en stund och väntade sedan igen. Efter ungefär en och en halv timme kom läkaren och gjorde en grundlig undersökning, hummade och funderade och sa sedan att jag skulle få göra en CT-röngten, ni vet en röngten av huvudet som de ständigt gör på Grey's Anatomy på folk. Jahapp, jag blev lite nervös men satte mig i väntrummet och väntade. Och väntade. Efter två timmar frågade jag hur det gick - nej, dom hade inte glömt bort mig men jag fick vänta lite till. Vid klockan sex var det dags för röngten.



Man ligger på en brist och sen kör dom in huvudet i ett stor rund grej med ett hål i mitten, sen när de röngtar så snurrar grejen runt runt. Låter som en centrifug typ. Efter några minuter var det hela klart och gissa vad jag fick göra - jo, vänta.

Vid klockan åtta kom en läkare och satte sig hos mig. Hon berättade att allt såg bra ut, de hade inte hittat något "farligt" i mitt huvud, så jag fick åka hem. Då blev jag lätt irriterad. Läkaren var inte speciellt påläst utan frågade frågor som hon redan borde vetat svaret på, så när hon tänkte skicka hem mig utan att göra något blev jag irriterad - vilket jag tror hon märkte. Den förra läkaren (de hade bytt då det gått så lång tid) hade i alla fall lovat mig något mot huvudvärken om de inte kunde hitta något på röngten - det visste inte den nya läkaren något om. Tillslut så fick jag i alla fall ett recept på lite starkare huvudvärkstabletter som jag hämtat ut idag. Än så länge känner jag ingen skillnad men hoppas på att göra det snart...  Jag var hemma vid nio tiden igår kväll, helt slut efter så många timmar på akuten.

Anledningen till min huvudvärk (som kom i sällskap med yrsel och lätt illamående) tror dom beror på en medicin jag äter för min hud. Idag skulle jag därför ringa min hudläkare för att berätta läget. Jag ringer och en sköterska svarar och följande samtal utspelar sig:

Jag: Jag har huvudvärk och läkarna på akuten säger att det beror på min medicin.
Sköterskan: Man får inte huvudvärk av den medicinen.
Jag: DET FÅR MAN VISST DET! LÄS I FASS!
(okej, här höll jag på att få ett bryt på kärringen i andra änden, vilken idiot!)

Tillslut fick jag en telefontid på tisdag nästa vecka (!) då jag får prata med min läkare. Suck. Alltså, man börjar ju fundera hur välutbildade folk är om dom inte ens vet vilka biverkningar olika mediciner har, fastän det står listat i Fass (som är ett slags lexikon över alla mediciner). Och vilket förtroende får man för vården när läkarna inte ens berättar för varandra vad de har pratat om med patienten, utan patienten själv får säga det?

Fortsättning följer på denna historia, mest av allt hoppas jag att fortsättningen blir ett slut på min huvudvärk för nu är jag väldigt less på att dras med den :(

Kommentarer
Postat av: Johanna

jadu, ibland undrar man hur läkare tänker egentligen! hoppas att det blir bättre snart i alla fall :)

2010-04-08 @ 14:40:52
URL: http://losemybreath.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback