Ändrad planer

På förmiddagen idag var jag hos min sjukgymnast, som jag har gått hos sen i höstas. Han är riktigt duktigt och jag är så glad att det var just honom jag hittade igen i djungeln av sjukgymnaster!

Problemet är fortfarande mina benhinnor, jag får ont om jag hoppar för mycket, går för mycket med mera. Det har blivit mycket bättre sedan jag fick skadan, precis ett år sedan faktiskt, men fortfarande är det en liiiiten bit kvar.

Vi har testat sulor, stretchövningar med mera och idag kom han nog på vad det är. Han har förut sagt att problemen i benen troligen beror på min rygg och efter drygt en månad med ryggövningar så kunde han idag efter undersökning säga att problemet i min rygg beror på en disk, eller eventuellt två, som buktar utåt. Mina ryggmuskler är starka, förutom längst ner i ländryggen vid de sista två kotorna. När jag hoppar, lyfter tunga vikter (på benböj och marklyft exempelvis) så orkar inte ryggen vara stark utan det blir en belastning och det tar uttryck i benhinnorna. Ja, jag vet. Det är luddigt, det är knappt jag själv förstår. Men han var på det klara med problemet och då är jag nöjd! Han var dock inte glad åt problemet - buktande diskar bör man inte få förrän man är över 30 år, jag är ju blott 21... Men han är så pass säker på sin diagnos att jag i dagsläget i alla fall inte behöver göra en MR-röngten, vilket känns skönt (har ju redan röngtat ryggen en gång).

Så nu då? Frågade jag. Han ville inte förbjuda mig att göra saker - det funkar ändå inte - men helst ville han att jag ska sluta hoppa och studsa. Vilket inte är möjligt. Jag har ett Bodysteppass i veckan, det är endast då jag studsar, och det tänker jag inte ge upp. Det finns ingen annan som kan ta det och sen måste jag ju ha något roligt... Hans förslag var då att jag ska sluta yoga - eftersom man i yogan gör olika ställningar och "viker" kroppen - tänk när du viker av en vattenslang - vilket gör att blodet inte strömmar som det ska, vilket kan irritera nerver och annat. Så det blir yoga uppehåll för mig i en månad, för att se om det blir någon skillnad. Sen tyckte han att jag ska ta bort minst 50 % av vikten på benböj, marklyft och rodd på Bodypumpen för att de rörelserna lägger så stort tryck på ländryggen, den orkar helt enkelt inte.

Så lite förändring i min träning framöver blir det! Han tycker jag tränar mycket när jag tränar 5-6 gånger i veckan, men jag tycker inte alls att det känns mycket? Men det är klart - han gjorde en jämförelse med gemene man som ofta inte tränar alls, eller 1-2 gånger i veckan, och då är det klart att jag tränar mer.

Så det blev med andra ord ingen yoga för mig idag som jag hade tänkt, istället gick jag till gymet och körde 40 minuter spinning med mig själv. Skönt att svettas!

Kommentarer
Postat av: Madde

det lät inte bra att det är diskarna men det är ju bra att det har gått ner i bennen o inte sitter i ryggen för det är ju svårare att fixa. Hoppas verkligen att dina ben blir bättre för du är ju så duktig instruktör speciellt i step o Attack

2010-04-10 @ 17:48:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback