Det där med avstånd

Var just upp till min hyresvärdinna i ett ärende och nämnde i förbifarten att jag åker hem på torsdag. Hon ojade sig och var glad för min skull och frågade förväntasfullt "hur länge blir du hemma då?!". När jag svarade till söndag så såg hon något besviken ut och sade sedan "det är ju inte länge om man reser så långt". Jag fick då förklara för henne att det bara tar fyra timmar med buss till Stockholm och sen drygt en timme med flyg hem. A piece of cake!

Häromdagen pratade jag med en kompis och frågade hur långt det var till en stad här nere, vilket hon svarade 15 mil. "Inte alls långt!" utbrast jag glatt medans hon frågade såg på mig. Här nere är 15 mil tydligen långt.

Det där med avstånd är verkligen olika hemma i glesbefolkade Norrland och här nere i södern och hur man ser på avstånd. För mig är det inte alls långt att resa mer än 100 mil hem över ett veckoslut, medans folket här nere verkar tycka att det är huuuur långt som helst. Tur att det då är jag som ska resa och inte dom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback