Underbar morotssoppa

Till middag idag gjorde jag en morotssoppa som blev underbart god! Denna måste ni testa! Toppade med avokado och lite riven ost, osten smälte så gott. Jag var lite tveksam till kall avokado i varm soppa, men när jag tog lite soppa och lite avokado på skeden blev det så gott! Denna soppa blir nog en favorit! Jag hade ingen apelsin hemma, däremot hade jag apelsinjuice som passade perfekt i.



Morotssoppa

ca 1 l grönsaksbuljong (1 liter kokt vatten + 2 buljongtärningar)
4 st medelstora morötter
3-4 vitlöksklyftor
2 st potatisar
smör att steka i
0.5 st pressad apelsin eller 0.5 dl apelsinjuice

2-3 msk créme fraiche eller liknande
salt
svartpeppar
1 krm cayennepeppar

 

Skala och skär morot, vitlök och potatis i bitar. Fräs dem i lite smör. Lägg ned i buljongen som kokar. Koka tills bitarna är mjuka, cirka 15 minuter. Kör slätt i mixer, stavmixer är att föredra. Tillsätt créme fraiche och apelsin/apelsinjuice och mixa tills det är helt slätt. Smaka av med salt, peppar och cayennepeppar och tillsätt ev mer apelsin/apelsinjuice om det behövs. Garnera med avokado i bitar samt lite riven ost, eller något annat som passar!

Receptet är faktiskt en kombination av dessa två: brandgul och krämig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback