Egen sushi!

Idag gjorde jag egen sushi till middag! Jag köpte ett sushikit och fick då rullmatta, pinnar, ris, noriark med mera och sen köpte jag även till extra ris, soja, vinäger och wasabi. Jag har länge tänkt göra egen sushi, men då jag jobbade på Sushibiten kändes det inte som någon idé - allt fanns ju färdigt på jobbet redan. Sen så är inte Ricard ett stort sushifan. Men ikväll var det dags! Jag började med att koka riset, så att det sedan fick svalna. Under tiden skar jag till fyllningen till rullarna och även toppingen till bitarna. Vinägern ska blandas med lika del socker och sedan värmas så att sockret smälter, vilket jag gjorde i micron. Första gången blev det någon av en katastrof och det var ett under att brandvarnaren inte gick igång, men andra gången gick det bättre. När man sedan blandat riset med vinägern och det svalnat och alla ingredienser är färdig skurna så är det bara att börja rulla eller göra nigiri (bitar)! Riset blir extremt kladdigt och sätter sig överallt, hittade till och med under sockan...

Jag gjorde två sorters rullar. En med sötpotatis, kallrökt lax och gurka, wasabi och majonäs. Den andra med avokado, äpple, gurka wasabi och majonäs. Sedan gjorde jag några bitar med kallrökt lax och avokado.






Fyllningen som ska vara i rullarna måste helst vara lika tjocka, så blir det lättare att rulla....



Rätt                                                              Fel



På med ris, halvt noriark (om man vill) wasabi, majo och sedan den fyllning man vill ha!



Riktigt snyggt, eller hur?! :)


Kommentarer
Postat av: Annelie K

Vad duktig du är! Är själv inte någon sushifantast men jag hopaps att det smakade =) Ha en fortsatt skön helg.

2009-10-24 @ 22:51:06
URL: http://www.metrobloggen.se/combattjejen
Postat av: LottaN

Såå fina! Och säkert jättegoda! Kul=)

2009-10-25 @ 09:49:49
Postat av: lillsyrran

Snyggt syster ^^

2009-10-25 @ 20:28:31
Postat av: Madde

Ser riktigt goda ut har tänkt så många gånger att jag måste fixa ett set!!

2009-11-01 @ 16:19:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback