Farligt mörker?

Aftonbladets första sida kan man idag läsa om det farliga mörkret som vi i Norden bor och lever i under vinterhalvåret - och det jämförs vara lika farligt som rökning. Då är det väl tur  att det inte är mörker året om ifall det nu är jämförbart med rökning som många utövar året om... Man skriver bland annat i artikeln att "Golfströmmen har gjort det möjligt för oss i Norden att bo längre norrut än på någon annan plats. Därför lever vi i ett ovanligt kompakt mörker för att vara en bebodd plats" (källa). Hm. Det låter ju inte vidare trevligt - "kompakt mörker". Huvva. Och visst stämmer det. Jag tittar just nu rakt ut i total mörker, där jag vet att det finns en fin park men jag ser den inte. Istället ser jag små ljuskäglor här och var som tappert lyser. O jag vet att ni där hemma har det värre - det mörkar på tidigare ju längre norrut man kommer!

En kul kille som också reflekterat över mörkret är Alex Schulman som i sin Pappablogg för ett tag sen postade följande: "Tittar ut och slås av att jag inte sett solen på en vecka. Kan detta verkligen vara bra för en? Jag har glömt hur solen ser ut, hur det känns när den värmer mot ens panna. Tänker på en historia om Gud, som kom ner till jorden för att se hur det var med människorna. Han besökte Sverige och upptäckte att folk faktiskt bor här året om. Han blev bestört och sa: "Men jösses... Bor ni här?! Hela tiden? Men snälla ni, det förstår ni väl att det inte var meningen? Jag tänkte att ni kunde åka hit på sommaren och stanna några veckor. Men inte att ni skulle BO här." (källa)

Hihi. Lite kul faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Fredskronk

Vilken tur då att du flyttat ner från den absolut mörkaste Norrbotten då :) Här nere finns det ju i alla fall ljus några timmar om dygnet.

2009-11-19 @ 11:42:02
URL: http://www.fredskronk.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback