27 juli - det där med mål

I senaste numret av Fitness Magazine finns en krönika som handlar om mål. Skribenten tycker att man ska sätta upp mätbara mål - exempelvis att man ska orka springa en mil, lyfta tio kilo skrot, väga fem kilo mindre eller liknande. Har man inte ett mätbart mål, vilket exempelvis kan vara att "jag tränar för att det är roligt" så faller det så fort träningen inte blir roligt. Så alltså kan man inte enligt skribenten ha icke-mätbara mål.

Men det tycker jag inte stämmer helt och fullt! Jag menar - om man inte vill ha ett mätbart mål? Om man bara vill träna för att det är roligt eller för att man vill må bra? Jag tycker det viktigaste är att man sätter mål som är relevanta - oavsett om dom är mätbara eller inte! Exempelvis så skulle jag vilja bli smidigare, vilket jag kan bli genom att träna yoga eller liknande. Jag skulle jättegärna sätta ett mål till mig själv att jag ska köra yoga fyra gånger per vecka. Men jag vet att det aldrig kommer fungera! Jag kommer inte att hålla det målet, har testat förut. Min nya grej är därför att sätta kortsiktiga mål, som jag faktiskt känner jag att jag kan lyckas med. Exempelvis, igår satte jag målet att jag idag på morgonen skulle yoga 30 minuter. Och det lyckades jag med! Mitt mål i framtiden blir att ha fler kortsiktiga som jag känner att jag faktiskt kan lyckas med, så att jag kan känna mig stolt över att jag har satt ett mål som jag har nått - istället för att sätta mål som jag vet att jag aldrig kommer nå.

Tycker förövrigt att den här tjejen har en bra inställning till förändrig och mål, läsvärd artikel!

Kommentarer
Postat av: Madde

Ja det med mål känner man igen speciellt i mitt jobb hela livet går ut på mål skulle jag påstå. Om man inte har mål här i livet så lever man inte länge. Bara att leva är ju ett mål o det är ju inte lite det. Jag tränar endast för att det är kul men jag ser oxå till att träningen blir kul så man kan nog påverka sina mål en del. Mål handlar mycket om viljan o möjligheter det är många faktorer som spelar in men jag tror speciellt att jag själv är den som kan förändra saker om man vill. allt går till slut det tar bara jävligt lång tid ibland.. Oj vad mycket jag skrev!!!

2009-07-30 @ 21:18:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback